Dåliga sociala mediekonton – en farsot

Dåliga sociala medier
Många företag behöver ta sig en funderare över hur de exponerar sig på sociala medier.

Du har säkert gått in på såväl välkända varumärkens som mindre bolags sociala mediekonton och upptäckt att de har ingenting av värde att berätta. Det är en sak om vissa av ens vänner och bekanta, inte bidrar till de mest värdefulla inläggen i den digitala debatten, men det blir alltför märkbart med låg kvalitet hos kommersiella aktörer. Inte alltför sällan kan man hitta inlägg om firmafesten i augusti, med kräftor på faten och rödblommiga kinder hos glada medarbetare som senaste publicerade inlägget på Facebook och det i oktober. På Youtube kan det vara rena kyrkogårdsstämningen, med de senast publicerade filmer gjorda för tre år sedan. Ofta är det demonstrationsfilmer av tafflig kvalitet eller reklamfilmer gjorda för ång-TV. Ännu värre blir det när företaget – som i övrigt är ett välkänt varumärke – har 24 prenumeranter på Youtube. Ett tredje exempel är alla dessa företag som envisas med att tro att de kommer att kunna öka springet i butik genom att digitalisera sina reklamblad i Facebook. De verkar inbilla sig att eftersom det är gratis att publicera reklam i sociala medier, så skall man definitivt göra det.

Värst är det med inaktiva sociala mediekonton hos företagen. Man kan tro att de har lagt ned verksamheten när du i oktober ser att ingenting har hänt på över en månad. Det finns bara en sak som är värre än taskig kvalitet i sociala medier och det är att vara inaktiv som varumärke. Det kommunicerar lågt tempo och brist på kreativitet.

 

Orsaken till denna misshandel av sociala medier är ofta en utebliven content strategi och alltför dåligt med resurser på företaget. Till detta kommer att man vill verka vara modern och därför inte vågar utebli från de sociala medierna. Vad ger då en content strategi för hjälp. Jo, den svara på följande viktiga frågeställningar:

Var finns min publik?

Om du har din publik på Twitter, skall du självklart twittra. Om du har den på Linkedin gör någonting bra av den kanalen. Det viktiga är att göra en nulägesanalys över hur dina kunder konsumerar digital medier. Det är först när en sådan är gjord som du vet var du skall rikta dina resurser och skapa anpassat kvalitetsinnehåll.

Vilka är mina mål?

Vilka är huvudmålen med kommunikation över sociala medier. Är det att driva trafik till en specifik webbplats, bygga varumärkeskännedom, skapa dialog med kunder eller är den högsta önskan att konvertera till försäljning? Om du rätar ut dessa frågetecken blir det mycket lättare att hitta de rätta kanalerna eller kanske komma till insikt om att inte vara där alls.

Vad vill jag kommunicera?

Ta reda på vad dina kunder är intresserade av kring dina produkter och tjänster. Det behöver nödvändigtvis inte vara produktnära innehåll, utan det skall helst vara ett intresse där ett redaktionellt innehållsflöde som ger kunden kunskap och inspiration är den bästa berättartekniken att använda. Sociala medier är inte designade för reklam (även om dess ägare är tvungen att kommersialisera kanalerna för att tjäna pengar).

Vilka resurser har jag?

Om du inte har några resurser för att skapa kvalitet. Låt bli helt och hållet. Annars blir dina aktiviteter s. k ”brand destroyers” och exponerar bara bolagets tafflighet i ämnet. Har du små resurser. Satsa på en kanal. Inte flera. Då får du möjlighet att skapa innehåll med kvalitet och kan lättare anpassa tilltalet för just din valda sociala mediekanal.

Hur skall jag mäta, analysera resultaten?

Du måste ha en ROI (return on investment) för ditt arbete i sociala medier. Annars är det bara att lägga ned arbetet. Sätt upp mål för ditt publicistiska arbete i form av räckvidd, engagemangs och konverteringsresultat. Det kostar ingenting i form av mjukvara, de flesta statistik verktygen är gratis, men kräver ett visst arbetssätt och stringens.

That’s it. Och bevara oss väl ifrån företagsmissbruk i sociala medier i fortsättningen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *