Att bara prata om sig själv – förbättrar inte ditt varumärke

Att bara prata om sig själv, är inte bra för varumärket.
Konsten att få till en andra dejt, är att inte bara prata om sig själv.

Tänk dig att du skall på din första dejt. Restaurangen är väl utvald. Chablin välkyld och musslorna är serverade. Din dejt ser fantastisk ut och den där sköna spänningen av förväntan och nervositet i perfekt mix har inställt sig. Hen börjar prata om sig själv och din nyfikenhet är på topp. Du lyssnar och suger åt dig över allt som sägs. En knapp timme senare är huvudrätten uppäten och Chablin urdrucken. Hen pratar fortfarande om sig själv och har gjort det i princip hela tiden.

Är du då sugen på en dejt nummer två? Knappast. Människor som inte har den sociala kompetensen att intressera sig för sin partners intressen, funderingar och passioner, brukar inte få till en date nummer två. Det här fenomenet går att likställa med marknadsförare som bara arbetar med ansatsen att endast berätta om sin produkt och dess förträfflighet. Det och ingenting annat. Hur kul är det för kunden? Därför behöver marknadsföraren blanda upp klassiska reklamkampanjer med content marketing. Här gäller det att kliva ur sin företagarroll och berätta om det som inspirerar kring produkten. Det gäller att hitta och skapa historier som ger kunderna ett mervärde. Och som gör att du som marknadsförare får chansen till en andra dejt. Det gör man genom att intressera sig för vad kunden tycker om och leverera innehåll där man har en kunskap och expertis kring. Om detta görs rätt, underlättar man för kunden i resan fram till köpet.

Det här vet vi ju egentligen alla om. Men ändå envis flertalet av företagen att i sina nyhetsbrev (som egentligen borde kallas för kunskapsbrev) och i sina sociala medieinlägg, ägna sig åt att prata om sig själva i form av ”köp tre – betala för två” retorik. Och värst blir det med ”börja med jag och sluta med mig” texter på webbplatserna, där det så kallade inspirationsmaterialet kan vara valhänt formulerad reklamcopy mixad med ett taffligt försök att skriva journalistiskt.

Men det finns som sagt möjlighet till bot och bättring. Grunden är en content marketing strategi som kan hålla ihop det intressanta berättandet över tid och exekveras med hjälp av journalistisk kompetens och tilltal. Parallellt med en sådan, ska man ägna sig åt reklam, där man har fokus på produkterna och priserbjudanden. Med denna växelverkan i sin marknadskommunikation blir det en riktigt bra spänst i dialogen med kunden. Du vet, den där dialogen man önskade man hade på sin första dejt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.