Hur du gör innehåll så kunderna bryr sig

 

Skapa innehåll som kunder bryr sig om
Jag har spanat på på både bra och dåligt innehåll. Här har jag samlat några tips på hur du vässar ditt innehåll och får kunderna att bli beroende av det.

I mitt jobb ingår det att scanna igenom mina kunders konkurrenters webbplatser på jakt efter bra innehåll. Min omvärldsanalys sträcker sig också till att spana in företag i branscher där jag vill komma in och jobba. Jag spanar också för få idéer och inspiration.

Vad är det då för nulägesanalys jag gör? En del har kommit igång ordentligt, men i många fall finns det förbättringspotential. Men låt oss göra följande tankeexperiment för att förtydliga mitt resonemang:

Flertalet företag skulle vara betjänta av att ställa sig frågan; kommer mina kunder att sakna mitt nyhetsbrev med alla länkar till artiklar och tips, mina inlägg i sociala medier eller rent utav den här guiden som jag jobbat så hårt med, om jag plötsligt skulle upphöra med det?

Tanken med innehållsmarknadsföringen (content marketing) är ju att positionera mitt varumärke som experten inom branschen genom att mata kunderna med intressanta insikter, inspiration och kunskap om just vår expertis. Det vore riktigt illa om mina kunder faktiskt inte brydde sig. Eller hur?

Dessvärre ger min spaning en del farhågor kring många företags innehållsmarknadsföring. Det är helt enkelt för dålig kvalitet där ute. Många företag skulle de facto kunna sluta skapa innehåll och kunderna skulle inte bry sig. Man är inte tillräckligt självkritisk och följer inte upp besöks-, läs-, och konverteringsstatistiken strukturerat.

Hur gör du det bättre då? Här har jag några tips:

1) Fokusera på kundens utmaningar. Vad behöver kunden utbildas och inspireras i för att hjälpa hen i sin köpprocess. Analysera vad kunderna söker för information i sin köpprocess. Med detta i bakhuvudet; etablera dig och ditt företag som en expert som bjussar på era djupaste hemligheter. Kunderna kommer att älska er för det.

2) Välj din publik. Skapa ett nischat innehåll. Det är bra om det är snävt, med bra kvalitet på djupet. Ju mer specialiserad du är i dina ämnesval, desto större chans att du gör innehåll som dina konkurrenter inte är i närheten av. Eller någon annan för den delen också. Undvik misstaget över att vara för bred och täcka över för stora ämnesområden, oavsett om du till exempel gör en podcast eller en artikelserie.

3) Mät effekterna av ditt arbete – kontinuerligt

Använd analysverktyg som Google Analytics och gärna något leadsgenereringsverktyg, typ Apsis Leads. Mät och analysera vad kunderna läser, tittar och lyssnar på hos din hemsida. Använd denna information till att vässa ditt innehåll ytterligare och du kommer att bli ”bäst i klassen”.

4) Generera varma leads till säljgänget

Om du har kommit så långt att du har ett leadsgenereringsverktyg installerat på hemsidan. Skapa innehåll, typ guider, som du ”låser” mot att kunden lämnar namn och e-postadress. Det skall vara ett extra matigt innehåll som kunderna gärna tankar hem. På så sätt kan du identifiera vilka som är så pass varma som säljleads, att säljavdelningen kan slå dem en signal. Om du gör detta – blir du hjälte hos säljarna. Dessutom jobbar du effektivt med den digitala delen i kundens köpprocess. Webben tar nämligen alltmer mer plats hos köparna idag.

Finns det då några bra exempel på företag som är duktiga på content marketing och digital leadsgenerering? Självklart. Jag har listat några inom B-2-B branscher och recenserat dem kort. Du kan läsa mer om dessa här:

Lundalogic

Ett företag inom CRM (Customer Relationship Management) branschen. Det har ett härligt lekfullt och konsekvent tonläge i såväl text, bild och illustrationer. Förutom tonläget gillar jag kvaliteten i innehållet och att de arbetar med digital leadsgenerering. Länk till Lundalogic.

Effso

Effso är konsulter inom Supply Chain Management, eller på svenska konsulter inom inköp- och logistik. De har startat upp Effso-TV och lyckats med att samla ett hyggligt kartotek med intervjuer med många tiotaggare inom svenskt näringsliv. Förutom det så har Effso författat ett par guider av hög klass – välskrivna och matiga om respektive ämnesområde. Länk till Effso.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *