Hur Spendrups engagerar 260 000 fans på Facebook

Viral spridning med Facebook kampanj.
Spendrups lanserar en ny smak av sitt Loka vatten med hjälp av en kreativ och smart aktivitet på Facebook. Vilket fått en fantastisk viral spridning.

Det familjeägda bryggeriet Spendrups är ett exempel på ett företag med hög innovationstakt både när det gäller sina drycker som med sin marknadsföring. De har i skrivandets stund lyckats med konststycket att  få hela 260 000 Facebook användare att upptäcka och engagera sig i en ny smak  av Loka Crush (kolsyrat vatten med fruktjuice). Detta under kampanjens första vecka.

Kampanjen går ut på en ordlek med namnet Crush, där Loka låter Facebook användarna med ett enkelt spel kolla upp vilka av sina FB vänner som likat, engagarerat och delat hens innehåll mest. Allt under vinjetten ”Kolla vem som har en crush på dig?”. Under haschtaggen #mincrush, sprids kampanjen även via bloggare som exempelvis Zara Larsson och Manfred Erlandsson, via Instagram och Youtube.

Detta är ett exempel på hur man får en enorm räckvidd på en produktlansering, med extremt låga insatser i annonsutrymme. Inom content marketing jargong kallas detta för Gamification. D v s at man sätter upp ett spel som får den tilltänkta målgruppen att engagera sig genom enkel och underhållande förströelse. Du tänker nu säkert att om man jobbar med en snabbrörlig konsumtionsvara som dryck, så går det alltid att skoja till det på det sättet som beskrivits ovan. Men det går självfallet att göra liknande insatser som B-2-B marknadsförare. Det gäller bara att göra analysen kring vad som triggar målgruppen, konstruera en aktivitet som ligger i linje med varumärket och köra ut den i de digitala kanalerna där målgruppen rör sig.

Spendrups har här visat hög kreativitet och relevans inom en snäv kreativ utgångspunkt – lansering av smaksatt dryck. Hur smakar Loka Crush Jordgubb? Kanonbra, tycker jag och det kan jag skriva utan att ha min kära hustru som är brand manager på Spendrups, hängande över datorn och med kritisk blick övervaka vad jag skriver om hennes och kollegornas kampanj.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *