Äntligen gör IKEA en TV-serie

IKEA TV-serie
IKEAS TV-serie ”Vad gafflar ni om?”, ett exempel på hur IKEA jobbar med rörlig content marketing.

Många företag har ännu inte tagit chansen att utnyttja möjligheten att skapa sina egna TV-serier i sitt varumärkesbygge. Visst, det finns undantag som Red Bull och Handelsbanken som till och med skapat sina egna TV-kanaler. Den här gången har IKEA tagit ett första trevande steg med webb-TV serien ”Vad gafflar ni om?”. En TV-serie med programledarna Martina Haag och Mogge Sseruwagi som bygger på spännande och oväntade insikter om livet i hemmet, framför allt i köket, som Ikea samlat genom alla år. Företaget har ju inom det berättarområdet en massa kul att förmedla och serien kommer att bygga inspiration hos kunderna som i sin tur kommer att öka konsumtionen av IKEAS produkter. Första avsnittet blev knappast en kioskvältare, men det kommer säker att bli bättre ju längre det lider.

Det är intressant när företag tar sin roll som TV publicist på allvar. Jag är fortfarande förvånad över hur få företag tar den här chansen. Idag är det med de digitala plattformar som t. ex den egna webbplatsen, YouTube och övriga sociala medier, ingen match att kostnadseffektivt skapa och sprida intressant TV material som ett led i varumärkesbyggandet. Om IKEA hade varit fast i den gamla TV världen, så hade det kostat otroliga mängder pengar om serien skulle spridas och produceras hos de etablerade TV bolagen som TV4 eller MTG. Nu kan IKEA utnyttja sin redan enormt stora kundtrafik på IKEA.se till att dra en jättepublik till sin serie, utan att betala en spänn i annonsutrymme. Dessutom kan de kostnadsfritt publicera avsnitten på YouTube och dessutom utnyttja Facebook och andra sociala medier till att ytterst kostnadseffektivt puffa för TV-serien i en mediemiljö där deras kunder befinner sig.

Vän av ordning kommer att säkert att tänka att det är bara storbolag som IKEA, H&M och ICA som har resurserna till sådan här marknadsföring. Men så är det inte. Tekniken är inte dyr att utnyttja längre. Och möjligheten att sprida materialet är billigare än någonsin med de digitala förutsättningarna som nu är tillgänglig för alla.

Däremot så måste man som företagare sätta upp en content marketing strategi som ligger till grund för riktigt bra storytelling och en kostnadseffektiv spridningsplan. Sedan är det bara att sätta igång.

Gör ett tanke experiment. Fundera på hur en TV-serie från ditt företag skulle kunna se ut. Vad skulle vara intressant för era kunder? Vad skulle ni berätta? Hur skulle ni göra ut era avsnitt? Inspireras av IKEAS första avsnitt i serien, klicka här nere!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.