Konsten att sälja cyklar

Söka information om cykling över Google, innan man bestämmer köp.
Som kund bryr du dig inte bara om pris och produkt när du köper cykel. Du vill inspireras och informeras mer övergripande om cykling innan du slår till.

Tänk dig att du vill köpa en racer-cykel inför våren för att bättra på träningen i vår. Du har ingen aning om vilken cykelhandlare som ska hjälpa dig att sälja rätt cykel till ett rimligt pris. Du ställer dig då säkert följande frågor:

  • Vad för typ av cykel är lämpligast som instegsmodell för en nybörjare?
  • Är det viktigt att cykeln är av rätt storlek?
  • Vilken budget måste jag planera för?
  • Vad skiljer en cykel vars ram är byggd i aluminium respektive karbon?

Och jag skulle kunna göra listan av frågor bra mycket längre. Du sätter dig framför datorn och googlar hej vilt. Du kommer då att upptäcka att vissa cykelhandlare kommer att ha skrivet om dina frågor på ett redaktionellt trovärdigt sätt, med en tonalitet och kvalitet där du som potentiell kund känner att den här cykelhandlaren agerar som en kunnig kompis i ditt sökande efter vishet i cykeldjungeln. De bjuder på kvalitetsinnehåll som inte bara handlar om själva produkten och dess pris. Du kommer också att upptäcka att vissa cykelhandlare bara kommer att bjuda på produktpresentationer i form av tekniska specifikationer samt prisinformationer. Ingenting annat.

Vilka tror du kommer att få sälja cykeln till dig?

Min poäng är att det räcker långt med att gå till sig själv som Google användare och applicera sina Google erfarenheter på sin egen verksamhet för att analysera om man var man har sina svagheter i sitt digitala innehåll.

Varumärkesägare av idag måste ställa sig själv den viktigaste av alla frågor; hur agerar mina kunder på Google för att orientera sig kring min produkt och mitt produktområde? Gräver man vidare i en sådan frågeställning blir man som varumärkesägare tvungen att bry sig om vad som intresserar kunderna vid sidan om själva tjänsten eller produkten och dess pris. En sanning är nämligen att 6 av 10 kunder söker information på nätet kring produkten och dess övergripande användningsområde, innan man kontaktar företaget. Man söker experttips från branschexperter och inspiration från redan aktiva användare. Allt detta gör man mestadels på Google och de mest relevanta organiska sökträffarna blir de viktigaste informationskällorna.

Och till slut, finns det några cykelhandlare som är bra på content. Det finns ingen given vinnare, tycker jag, men går du in på Cykloteket.se, får du åtminstone svar på några av de ovan ställda frågorna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.