Digital journalistik

journalistisk kompetens idag
Idag behöver vi en journalistisk kompetens anpassad till den digitala verkligheten. Gårdagens Clark Kent har svårt att klarar sig idag.

En mediekonsument exponeras för över ca 5000 budskap varje dag. Konkurrensen om kundernas uppmärksamhet är stentuff. Det finns de som säger att content marketings värsta fiende är just content marketing.

D v s det produceras innehåll på nätet som varken engagerar, inspirerar eller informerar tillräckligt väl för att uppfattas och uppskattas av kunderna.

Därför skapar vi content enbart med hjälp av erfarna journalister med vana av att publicera innehåll på digitala plattformar och med vana av att arbeta med de sociala kanalerna. Det finns de som undrar,  vad är egentligen ”journalistisk kompetens” i dessa dagar då de traditionella medierna tappar mark och läsarna finns på nätet? Vår definition på just denna kompetens som behövs i den digitala världen är följande:

– Erfarenhet av att arbeta publicistiskt, inte bara med text, utan även med bild, i rörliga medier och radio. Detta anpassat till webb, blogg och sociala medier som distributörer.

– Ett arbetssätt  där SEO (sökordsoptimering) av innehåll är en naturlig del av arbetet.

– journalisten utnyttjar de sociala medierna för att puffa för det redaktionella material som publicerats på kundens hemsida.

– En kompetens i att hitta redan producerat material inom det aktuella ämnesområdet, som går att återanvända och anpassa för det aktuella ändamålet. Med målet att producera journalistik med kvalitet, men till låg kostnad.

– En vilja och kompetens av att utnyttja webbanalys för att kontinuerligt förbättra innehåll med hjälp av klick, engagemangs och konverteringsanalys. Kort sagt; analysera vad läsarna gillar och analysera hur man bäst puffar för det.

– Upprätta och underhålla dialog med läsarna, lyssnarna och tittarna hos de webb plattformer  som utnyttjas.