Har ditt företag en levande varumärkesplattform?

Levande varumärkesplattform
En varumärkesplattform är en förutsättning för att hålla ihop alla aktiviteter på företaget.

Varumärkesplattformar är något som marknadsförare och marknadskunniga vd:ar jobbar med. Andra ser det ibland som akademiskt mumbo-jumbo som management konsulter gärna säljer in. Hur som helst, fungerande och levande varumärkesplattformar är förutsättningar för att företag skall kunna driva effektiv försäljning, marknadsföring och inte minst ett effektivt innovations- och produktutvecklingsarbete. Och har man arbetat med att massera in varumärkesplattformen internt, kommer alla (åtminstone de flesta) medarbetare begripa företagets riktning och vision. De kommer att utan svårigheter kunna redovisa för vänner och bekanta varför deras arbetsgivare är duktiga och varför kunder köper deras produkter och tjänster. Det kommer liksom på köpet.

Hur vet du då om det företag du arbetar på har lyckats med att ha en levande och fungerande varumärkesplattform? Det finns faktiskt fyra kontrollfrågor att ställa till sig själv och till sina arbetskamrater. Dessa är följande:

  • Vilka är företagets framgångsnycklar. Vad är det som får bolagets produkter/tjänster att bli sålda på marknaden?
  • Vad är varumärkeslöftet? Och när man väl är i farten skall man ställa sig frågan kring vad som särskiljer företagets produkter/tjänster ifrån konkurrenternas (svaret är en del i varumärkeslöftet)?
  • Finns det något huvudbudskap i företags marknadsföring, en kommunikativ krok som går som en röd tråd i företagets marknadsaktiviteter? Är det budskapet något som säljarna också använder sig av i sin säljretorik i kontakt med kunderna?
  • Företagets värderingar; och då menar jag inte tre-värdeords-tricket, som så många håller på med, utan kan man redovisa hur man jobbar med värderingar och förhåller sig till kunder och medarbetare. På riktigt.

Om du och dina arbetskamrater lyckats med att leverera någorlunda kvalitativa och konkreta svar på ovan, grattis! Du jobbar på ett företag som har en levande varumärkesplattform. No worry. Men om du svävar på målet och känner att dina svar liknar mer klichéer, eller ännu värre – du vet inte. Då behöver ledningen ta tag i sitt strategiska varumärkesarbete och det fort.

Känns det valhänt att prata om sådan här saker internt? Hör gärna av dig dig till mig. Jag tar gärna den diskussionen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.