När jag är ute och träffar marknadschefer och vd:ar, får jag då och då frågan om content marketing är affärskritiskt för företaget, eller om det bara är ytterligare ett buzz-word som konsulter har myntat för att kunna kränga fler tjänster. Mitt svar är att de företag som inte tar till sig detta på riktigt, kommer att vara evigt två på bollen. Anledningarna är nämligen dessa tre:
- Redaktionellt innehåll av klass är lika med ”sökmotorsgodis”.
- Genom att vara den som står för svaren på sökfrågorna som kunderna i din bransch ställer sig, skapar en expertroll som är ovärderlig för varumärket.
- När kunderna gillar ditt innehåll kommer de att sprida materialet till familj, vänner och bekanta.
Vad innebär då redaktionellt innehåll av klass? Det är innehåll som företaget via målgruppsanalys lärt sig att sina kunder vill ha, d v s för att bli bättre köpare, lära sig mer om intresseområdet och för att låta sig inspireras. Exempelvis så skriver den kloka cykelhandlaren inte bara om cyklar, dess prestanda och pris, utan också om skillnaden mellan aluminium och karbonramar, om varför storleken på sadeln och en riktigt genomförd s. k bike-fit är helt avgörande för komforten när du cyklar. D v s om sådant som kanske inte berör cykelhandlarens direkta sortiment, utan om cykling i ett bredare intressekontext.
Allt detta gillas inte bara av kunderna, utan också av sökmotorerna som indexerar innehållet högt i det organiska sökfältet, vilket gynnar företaget när kunderna jagar efter information och inspiration på nätet.
De företag med höga ambitioner och som vill göra allt själv, gör ofta för mycket och dåligt innehåll och fastnar istället i kundernas spamfilter. Dessa bolag ger ganska snabbt upp, då deras ansträngningar inte möter de uppsatta målen och slutar med content marketing. Synd för dem och desto bättre för företagen med en tydlig content strategi som valt att satsa på kvalitet istället.
Vad innebär det att skapa en expertisroll genom content marketing. Det innebär att de bolag som skapat denna position, kan ta bättre betalt, förnya sitt sortiment med högre trovärdighet och därigenom skapa en högre bruttomarginal än sina konkurrenter. De har skapat ett varumärke som slipper att fastna i priskampanjträsket och de slipper att bara få prisjägarna på halsen. Den som har arbetat med sin content marketing kommer nämligen inte bara att attrahera de prismedvetna (och de är alla kunder i grund och botten), utan också de som uppskattar kunskap, seriositet och kontinuitet.
Och sist, men absolut inte minst. Dessa kunder kommer att bli de bästa ambassadörerna som ett företag kan få. De kommer att sprida innehållet via sina egna digitala kanaler. Förutsatt att det är ett innehåll som är värt att sprida. För att ta cykelhandlare exemplet igen; den välskrivna artikeln om skillnaderna mellan aluminium och karbonram, kommer självfallet att spridas bland de motionssugnas vänner och bekanta till cykelhandlarens kunder som gärna vill hjälpa de sina med minsta möjliga ansträngning.
När jag har kommit så här långt i mitt resonemang brukar en del marknadschefer och vd:ar att skruva på sig och skylla på att de inte har tid att göra detta rätt och att det låter dyrt och svårt.
Men det är det inte. Anlita en bra contentbyrå som både har strategisk och kreativhöjd, så kommer det att gå som en dans. Att göra all sin content själv är lika illa som att bygga sitt hus helt själv. Vissa moment klarar de flesta, men det är ytterst få som bygger hela huset helt själv. Och framför allt inte utan ritningar och god planering, att likställas med en affärsplan och en dithörande contentstrategi.