Det är mycket snack kring vikten av att ligga nära kunden och förstå hens resa från nyfiken till stamkund. Inte minst inom lednings- och styrelsegrupperingar är den frågan ofta på agendan. Kundundersökningar, återspel från säljarna och data från företagens digitala plattformar är självklart viktiga analysverktyg, men inget slår några dagar på företagets kundtjänst. Inte minst om du sitter i en ledningsposition (och därmed inte har dagliga kundkontakter).
När jag arbetade som vd, gjorde jag slag i saken och flyttade mitt skrivbord till att sitta jämte med våra duktiga medarbetare på kundtjänsten och vips så hade jag närkontakt av tredje graden med våra kunder. Nyanser och detaljer i kundfrågorna, allmänt reklamationsstrul och återspel på leveranser blir kristallklara och ingen detalj undslipper dig. Dessa erfarenheter tillsammans med fakta från digitala kundkontakterna och kundundersökningar ger dig en mer komplett bild av kundläget.
Ofta är det legio att den nyanställde vd, försäljnings- och marknadschefen får ”prya” en dag hos kundtjänst and that’s it. Efter det hamnar ledningsgänget alltför ofta i mötesträsket där kundanalyserna blir alltför teoretiska och viktiga smådetaljer i kundumgänget förbises.
Alltså, Flytta på skrivbordet och ställ det vid kundtjänsten för några dagar. På med head-setet och lär dig massor om din egen business.