Tänk som en journalist – sälj mer!

Brand journalism ett nytt sätt för företag att sälja.
Med brand journalism hjälper journalister företagen att sälja produkter och tjänster.

Vad handlar content marketing eller för att använda en annan term – brand journalism – om egentligen? Det handlar om att stärka sitt varumärke med en god historia, i sig inget nytt, det nya med brand journalism är dock att företagen själva producerar sina nyheter. Det gäller för företagen att kliva ur sin företagarroll och berätta om det som finns omkring själva produkterna på ett trovärdigt sätt. Ur ett PR perspektiv blir det allt viktigare för företagen att skapa sina egna nyheter och utnyttja sina egna digitala plattformar för att få spridning på dem, detta i takt med att allt fler redaktioner lägger ner sina verksamheter.

För att bli trovärdig och intressant för sina målgrupper måste företagen lära av journalisterna. Det handlar om att flytta fokus från själva produkterna till det som är intressant och relevant för konsumenterna. Ett företag som förstått detta är researrangören Apollo. Det bjuder på en massa inspiration om sina resmål och pratar relativt lite om själva produkten, flygresa, transfer och logi.

Ett annat exempel är McAfee som arbetar med IT-säkerhet. De försökte nå ut med traditionell PR om sina tjänster och produkter, som kan vara komplexa och därmed svåra att förstå. De hade svårt med det ända till att de själva skapade sina egna artiklar och guider som beskriver generella lösningar på problemen och kring vad som händer generellt kring IT-säkerhetsbranschen. Med ett eget ”nyhetsrum” på webbplatsen fick de plötsligt intresse från IT journalisterna och från tusentals branschmänniskor som annars inte hade brytt sig om bolaget.

Nu tänker jag vara super pedagogisk och avsluta med en liten sammanfattning på vad brand journalism (eller annorlunda uttryckt content marketing) är för någonting:

Att arbeta på ett journalistiskt sätt, det vill säga trovärdigt, aktuellt och med en vinkling som gör ämnet intressant.

Att hitta och skapa spännande historier som ger läsarna (kunderna) ett mervärde.

Att engagera och hjälpa läsarna (kunderna) i sin köpprocess utan att berätta med en koppling till företagets produkter.

Visst låter det självklart. Det är självklart, kostnadseffektivt och säljande!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.