Fantastiskt filmberättande om hur kvinnor ser på sitt utseende

 

Fantastiskt filmberättande. Exempel på bra content marketing.
Filmklipp från Dove Real Beauty Sketches. Ett suveränt exempel på bra filmberättande.

Det här är en film från hygienföretaget Dove som berättar på ett fantastiskt sett hur kvinnor ser på sig själva och sitt utseende. Dove vill med denna Youtube film, hylla ett naturligt och okonstlat synsätt när det gäller kvinnors utseende. Ända sedan år 2004 har Unilever ägda Dove gjort kampanjer med mål att kvinnor skall förverkliga sin personliga skönhet. Utgångsläget för dessa är undersökningar som bolaget har genomfört som konstaterar att enbart 4 % av världens kvinnor anser sig vara vackra.

Filmen har setts främst över Youtube och är ett kanon exempel på ett dokumentärt berättande som i detta fall långt överträffar ”vanlig” reklam. Producerat med kreativ dramaturgi, till låga kostnader och distribuerad över Youtube . Den heter ”Dove real beauty sketches” och är lite drygt 6 minuter lång. Offra den tiden, den är väl värd det.

2 reaktioner på ”Fantastiskt filmberättande om hur kvinnor ser på sitt utseende

  1. Fantastisk och tankeväckande liten film. Skulle vara intressant att veta hur många som kan koppla den till Dove efter att ha sett den….

    1. Hej Birgitta,

      Denna film är en del i en kommunikativ strategi som Dove hållit fast vid sedan 2004. De har arbetat med detta huvudbudskap i alla kommunikationskanaler, från reklam till innehållsmarknadsföring som filmen här är ett exempel på. Jag tror därför att avsändaridentifikationen är hög på denna film. Det hade den inte varit utan en konsekvent kommunikationsstrategi i botten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *