Jag hade en lärare i copywriting på reklamskolan Berghs som menade att alla kan skriva om de bara hade en vilja att berätta, och något specifikt att berätta om. Jag gillade den inställningen och den har inspirerat mig att våga börja blogga själv. På den tiden var internet och bloggandet inte riktigt uppfunnit ännu och barriärerna för de som inte hade journalist, författare eller copywriter på visitkorten var höga för de som ville börja skriva själva.
Idag kan alla bli sina egna publicister genom sociala medier eller med egna bloggar, utan att det kostar en enda krona, eller att någon sätter sig på sina höga hästar och säger att ”du är inte skolad skribent, så låt bli!”.
Därför blir jag lite fundersam när jag läser den senaste rapporten från ”Svenskarna och internet” (”Svenskarna och internet” är Sveriges viktigaste individ undersökning om internet användning). Den säger i korthet att vi surfar mer, men publicerar eget material allt mer sällan i sociala medier. Knappt hälften av alla Facebook användare uppdaterar sina inlägg mer än någon gång per månad. Istället väntar ca 80 % av alla Facebook användarna på innehåll att reagera och kommentera på. Ett annat exempel är bloggandet som stagnerat och i vissa grupper drastiskt gått ned. Bland unga tjejer t ex är nedgången från 25 % till 5 % på tre år.
Kort sagt, trenden är att vi blivit mångt fler fluktare på nätet och allt färre som skapar innehållet.
Jag värnar en utveckling där flera skriver, inte bara de som har det till yrket. Många journalister har i alla tider velat vara de små människornas röst. Om fler skriver, och gör det på riktigt, så skapar de vanliga människorna sin egen röst. Utan mediehusens filter och journalisternas självvalda nyhetsvinklar.
En annan grupp som kan göra sin röst hörd i en större omfattning är varumärkesägarna och företagen. Jag träffar på företagare som är direkt rädda för att dra igång en blogg. Ofta är det grundat på en tro att de inte har något intressant att berätta, att det som skulle skrivas inte blir tillräckligt bra eller att man är orolig för vad kollegorna i branschen skall tycka.
Snacka om att missa en möjlighet att kommunicera med sina kunder och andra intressenter på annat sätt än med reklam. Med en väl fungerande blogg kan man personifiera varumärket till det yttersta, utan att använda reklamens (ofta) instängda och påträngande tonalitet.
Så släpp sargen, börja skriva du med!
PS! Det finns fler inlägg i ämnet digital media och marknadsföring på webbplatsen. Bläddra gärna vidare.