Ingen reklam, tack! Hur tackla det på nätet?

reklamblockerare finns nu på nätet.
Hela 25% av svenska folket använder sig idag av reklamblockerare på nätet. En utmaning för alla digitala annonsörer att tackla.

Den analoga reklamverkligheten har nu hunnit ikapp oss när vi surfar på nätet. Vi har tröttnat på sajter som ser ut som julgranar med ett ihopkok av bannerannonser ingen vill ha eller ta del av. Hela 25% av svenska folket har idag installerat reklamblockerare, typ Adblock Plus. Den siffran kommer att öka i takt med att annonsörer envisas med att använda sig av t. ex  retargeting kampanjer där det räcker med att du besökt en e-handlare och klickat på en produkt, för att du sedan skall förföljas av e-handlarens annonser i två veckor, var du än befinner dig på nätet.

Nej, jag är inte reklamhatare. Jag har jobbat med det i över 20 år och lärt mig dess möjligheter, men också begränsningar. I den digitala världen behöver annonsörer möta den här utvecklingen med att själva bygga sitt innehåll, s. k content  marketing. Det innehållet består ofta av ett redaktionellt inslag. Och är det bra content marketing, så består innehållet av det som kunderna vill läsa kring produkten. Säljer man  bräder, så skriver man inte om priset och produkten, utan istället gör man en artikel om hur man lättast bygger en veranda själv. Det är ett sätt att bygga en relation med sina kunder och ett ypperligt sätt att driva trafik till köpknappen. Dessutom är det en metod att komma runt reklamblockarna på.

Läs mer om reklamblockare på den alldeles utmärkta webbtidningen Dagensanalys.se som skriver om det mesta kring vår digitala utveckling. Hur är det med mig själv? Använder jag mig av reklamblockare? Ja, delvis. Hade gjort det fullt om jag haft ett annat yrke. Däremot får ”ingen reklam, tack” skylten på brevlådan bli kvar.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.